Säker containerhantering börjar med rätt vikt
Att följa viktregler vid containertransport är avgörande för både säkerhet och effektivitet. Överlastade containers kan leda till skador, förseningar, böter eller avvisad transport oavsett om du använder väg, järnväg eller sjöfrakt. Hos LCS Container Solutions hjälper vi dig förstå reglerna, välja rätt container och hantera lasten korrekt.
Maxvikt och lastkapacitet för en container – Vad gäller?
Alla containers har en tydligt definierad maxvikt, vilket inkluderar både lastens vikt och containerns egenvikt. Här är ungefärliga värden baserat på våra standardmodeller:
Container | Tomvikt (kg) | Lastkapacitet (kg) | Maxvikt (kg) |
20 fot DV | 2000 | 28480 | 30480 |
20 fot High Cube | 2100 | 28380 | 30480 |
40 fot DV | 3470 | 27010 | 30480 |
40 fot High Cube | 3660 | 26820 | 30480 |
Observera:
Dessa siffror är generella riktvärden. Exakta vikter och kapaciteter kan variera beroende på containerens modell, tillverkare och utförande. Det finns till exempel 45-fots containers med en maxvikt på upp till 32 500 kg, samt 20-fot av typen “Super Heavy” som är konstruerade för att klara tyngre last än standardmodeller.
För att vara säker på vad som gäller för just din container och transport, kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt modell med rätt specifikationer.
Varför har nästan alla containers samma maxvikt?
Det kan verka märkligt att containers av olika storlek har samma maximala totalvikt, men detta är helt enligt internationella standarder (ISO 668). Den högsta tillåtna bruttovikten på ca 30 480 kg är fastställd utifrån vad som är säkert att hantera i intermodal transport, dvs. övergångar mellan lastbil, tåg, fartyg och terminal.
- 20-fots containers används ofta för tyngre, kompakta laster som exempelvis metall, vätskor eller sten.
- 40-fots containers, inklusive High Cube, används främst för lättare, skrymmande gods – t.ex. möbler, kartonger eller byggmaterial.
Att ha en gemensam maxgräns underlättar logistiken och minskar risken för överlast i internationella transporter.
Viktgränser vid vägtransport
Även om containern håller sig inom sin tillåtna maxvikt måste du säkerställa att lastbilen och trailern följer de svenska viktbestämmelserna. Vägverkets regler kring axeltryck och totalvikt är strikta och transporten kan stoppas vid kontroll om dessa inte uppfylls.
Viktiga punkter att tänka på:
- Kontrollera fordonets tillåtna totalvikt.
- Undvik ojämn lastfördelning i containern.
- Märk containern korrekt vid transport.
VGM – Verified Gross Mass för sjötransport
Vid sjötransporter kräver den internationella SOLAS-konventionen att alla containers har en verifierad bruttovikt (VGM) innan de lastas på fartyg. Detta ökar säkerheten vid terminalhantering och lastning.
På vår containerterminal i Arendal, Göteborg erbjuder vi full VGM-hantering. Läs mer i vår artikel om VGM.
Tips för att undvika överlastning av en container:
För att säkerställa en smidig transport rekommenderar vi följande:
- Väg lasten innan du stänger containern.
- Använd certifierade vågar – särskilt vid VGM.
- Kontrollera containerdokumentation och märkning.
- Rådgör med transportören om fordonets kapacitet.
Vi hjälper dig med viktregler gällande containers
Vi erbjuder inte bara ett brett sortiment av containers för uthyrning och försäljning, utan även rådgivning kring viktgränser och lastkapacitet. Med vår kunskap och utrustning ser vi till att din containerlast uppfyller alla krav oavsett om du transporterar lokalt eller internationellt.
Vi hjälper dig med viktregler gällande containers
Kontakta oss så hjälper vi dig hitta rätt container, verifiera din lastvikt och säkerställa att din transport sker säkert och enligt regelverket.